Gaziantep ve Şanlıurfa’da “Az Gören” 48 çocuğa “Günışığı” eğitimi

Az görenlere umut ışığı olan Günışığı Projesi, 13 – 17 Şubat tarihleri arasında Gaziantep ve Şanlıurfa’da “Az Gören” çocuklara eğitsel görme değerlendirmeleri yaparak, “İşlevsel Görme” eğitimleri düzenledi. Proje kapsamındaki çalışmalar sonrasında, yüzde 1 ile 10 arasında görme kalıntısına sahip çocuklar tespit edilip Gaziantep GAP Görme Engelliler Okulu ve Şanlıurfa Haliliye Görme Engelliler Okulu’ndan gelen toplam 48 öğrenciye az gören eğitimi verildi. Çocukların ailelerine ve eğitmenlere de Günışığı Projesi kapsamında bilgilendirme ve oryantasyon eğitimi yapıldı.

Gaziantep GAP Görme Engelliler Okulu ve Şanlıurfa Haliliye Görme Engelliler Okulundan gelen 48 az gören çocuğa az gören eğitimi verildi. İki şehirde toplam dört gün süren etkinlik sırasında aileler ve eğitmenler de az gören bilgilendirme eğitimi aldı.

Çocukların gelişimi internet üzerinden video konferanslarla takip ediliyor

Eğitimcilerimiz Gaziantep ve Şanlıurfa’da çocukların işlevsel görmesini değerlendirmek amacıyla; ışık algısı, bedensel – kinestetik, renk ve şekil testlerinin yanı sıra, odaklanma, yakın ve uzak görme testleri de uyguladılar. Testlerle, çocukların hareket sınırlılığını anlamaya odaklanırken, zihinsel becerileri ve performansı ölçüldü. Bu eğitimlerin yanı sıra, çocukların konuşma ve işitme becerileri, öz bakım ve günlük yaşam becerileri ölçülerek, kas gelişimi, denge ve vücut koordinasyonu yetenekleri kontrol edildi.  Ayrıca ailelere çocuklarının motivasyonlarını nasıl yükselteceği, işlevsel görme becerilerini kullanmaları konusunda nasıl uyaracakları konusunda eğitimler verildi.

Günlük yaşam fonksiyonları gelişiyor

Eğitimlerle birlikte çocukların işlevsel görme fonksiyonlarını ön plana çıkararak, günlük yaşam aktivitelerinin hepsini görme duyusunu kullanarak yapmaları hedefleniyor. Erken yaşlardan itibaren çocukların göz kaslarını kullanmaya yönelik yapılan çalışmalar, çocukların eğlenerek öğrenebileceği şekilde yapılıyor. Ayrıca çocuklardaki gelişimler uzaktan görüntülü görüşme ve kayıtlarla takip ediliyor. Böylece olumlu gelişmelerden aileler haberdar edilerek motivasyonlarının artması sağlanıyor.

Günışığı Projesi ile yüzde 1 ila 10 oranında görme kalıntısına sahip olan çocukların, erken müdahale eğitimiyle var olan ışık algıları  kullanılarak nesneleri algıla ve normal alfabeyi okuyabilmeleri sağlanıyor. Çocuklar, Günışığı Projesi’yle “gören yaşıtları” ile eşit eğitim fırsatlarına kavuşuyorlar. Proje kapsamında erken müdahale eğitimi alan çocuklar, aldıkları bu eğitim sonrasında paten kayabiliyor, bisiklete binebiliyor, toplu taşıma araçlarını kimseye ihtiyaç duymadan kullanabiliyor, resim yapabiliyor, yapılan ortam düzenlemeleriyle sınıf ortamında diğer arkadaşlarıyla aynı sıraları paylaşarak eğitimini onlarla birlikte sürdürebiliyorlar.

Toplam 34 ilde verilen Günışığı eğitimleriyle bu eğitim dönemine kadar toplam 300 çocuk eğitim aldı. Bir yıla yakın süren eğitimlerle çocuklar, görme becerilerini geliştirerek bağımsız birer birey olmanın heyecanını yaşadılar.