Gelişimsel Gecikme
Gelişimsel Gecikme Yaşayan Bir Çocuğun İhtiyaçları Nelerdir?
Çocuklarda gelişimsel gecikme biyolojik ya da çevresel kaynaklı olabilmektedir. Her iki durumda da çocuk yaşıtlarının becerilerini sergileyemez ya da sahip oldukları beceriler onların düzeyinde değildir. Metabolizma temelli gelişimsel gecikme için tıbbi destek gerekli olmakla birlikte tek başına yeterli değildir. Çoğu durumda aileler, çocuklarının sağlığı için duydukları kaygılar ve yoğun fiziksel çabaların verdiği yorgunlukla eğitsel ihtiyaçların farkına oldukça geç varırlar. Oysa ki çocuğun dışarıdan farklı uyaranlar alması, bunları bilişsel ve fiziksel süreçlerle içselleştirmesi, gelişiminin temel ihtiyaçlarıdır. Gelişimsel gecikme yaygın olarak bedenin içinde olup biten bir süreç olarak algılanır. Dokunma, görme veya işitme tamamen bedenin dışındaki uyaranlarla ilişki ile yapılanır ve çocuk dış dünyaya tepkiler vererek gelişimini sürdürebilir. Sorunların çözümünün çoğu kez zamanla, fiziksel büyüme ile çözüleceği düşünülür ancak bu tek başına mümkün değildir. Günümüzde hiçbir tıbbi ya da yapısal problemi olmayan ancak yaşadığı kısıtlı çevreyle tekdüze etkileşim kurma nedeniyle gelişimsel gecikme yaşayan çocuk sayısı gittikçe artmaktadır. Yaşantı eksikliği nedeni ile çocuklar bilişsel, dil, motor beceriler ve gittikçe artan biçimde iletişim becerileri gelişiminde yaşıtlarının gerisinde kalabilmekteler.
Nasıl Çalışıyoruz?
Eğitim merkezimiz çocuğu merkeze alarak ihtiyaç temelli bir yaklaşım ortaya koyar. Sorunun kaynağı ne türden olursa olsun ihtiyaç alanlarını belirler ve öncelikle her bir alanda yapılması gereken çalışmaların planı yapılır. Çocuğun ihtiyaç duyduğu gelişim alanlarında yaşantı modelleri oluşturulur. Dersler doğal etki tepki ilişkileri ile çocuğun birebir deneyimle yaşayacağı biçimde kurgulanır. İhtiyaca göre dersler bedensel, akademik ya da sosyal alanlar arasında dengelenir. Ağırlıklı olarak atölye çalışmaları ve sosyal etkileşim temelinde kurgulanır. Ailenin tutum ve davranışları süreç içinde yapılandırılır ve birebir derslerle desteklenir. Çocuğun kısa, orta ve uzun vadede yaşam deneyimini zenginleştirebilecek aktiviteler bireye özgü olacak biçimde belirlenir ve takip edilir. Her çocuk iç ve dış etmenlerle kendine özgü, dinamik bir gelişim süreci izler. Eğitim planı da süreç içinde bu dinamiklerle birlikte yeniden yapılanma halindedir.